
   
 

   
 

UNITED STATES DISTRICT COURT 
EASTERN DISTRICT OF NEW YORK 
----------------------------------------------------------------X 
SHIMSHON WEXLER, 
 

Plaintiff,       
     MEMORANDUM 

  -against-       AND ORDER 
18-CV-3066-SJB 

DORSEY & WHITNEY, LLP, 
ARTIN BETPERA, 
          

Defendants. 
----------------------------------------------------------------X 
BULSARA, United States Magistrate Judge: 

On May 24, 2018, Plaintiff and lawyer Shimshon Wexler (“Wexler”), proceeding 

pro se, filed this defamation action against Dorsey & Whitney, LLP (“Dorsey”) and Artin 

Betpera (“Betpera”) (collectively, “Defendants”).  (Compl., Dkt. No. 1).  The Complaint 

was later amended to include a claim under Section 43(a) of the Lanham Act, 15 U.S.C. 

§ 1125(a)(1)(B).  (Am. Compl. dated July 9, 2018, Dkt. No. 13).  Wexler alleges that 

Dorsey published an article, written by Betpera, on its consumer financial services blog 

that contained false and disparaging information about him and caused him financial 

and reputational harm.  (Id. ¶ 40). 

On March 14, 2019, Defendants filed a motion to dismiss the Amended 

Complaint for failure to state a claim under Rule 12(b)(6) and, as against Betpera, for 

lack of personal jurisdiction under Rule 12(b)(2).  (Mot. to Dismiss dated Mar. 14, 2019 

(“Defs.’ Mot.”), Dkt. No. 33).  The parties consented to have this Court handle the case 

for all purposes, pursuant to 28 U.S.C. § 636(c) and Rule 73.  (Consent to Jurisdiction by 

U.S. Magistrate Judge dated Mar. 6, 2019, Dkt. No. 31). 

For the reasons stated below, Defendants’ motion to dismiss is granted, and the 

action is dismissed with prejudice. 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 1 of 22 PageID #: 264



 2 

FACTUAL BACKGROUND AND PROCEDURAL HISTORY 

The facts, which the Court accepts as true for the purposes of considering a Rule 

12(b)(6) motion to dismiss, see Friedman v. Bloomberg L.P., 884 F.3d 83, 93 (2d Cir. 

2017), are drawn from the Amended Complaint and its attached exhibits, unless 

otherwise noted. 

I. The Parties 

Wexler is a solo practitioner licensed in New York and Georgia and domiciled in 

Georgia.  (Am. Compl. ¶¶ 1–2).  He is a “private figure,” who does not regularly appear 

in the media.  (Id. ¶ 41). 

Dorsey is a large law firm and a limited liability partnership organized under the 

laws of Minnesota.  (Id. ¶ 3).  Dorsey represents companies which are sued for violations 

of the Telephone and Consumer Protection Act (“TCPA”).  (Id. ¶ 9).  Betpera is a 

California citizen and former employee of Dorsey.  (Id. ¶ 5).  The Amended Complaint 

alleges that Dorsey has no partners domiciled in Georgia, making the parties completely 

diverse.  (Id. ¶¶ 4, 6). 

II. Judge Block’s Opinion in AT&T  

Wexler’s Complaint stems from an article Defendants published regarding a 

putative class action Wexler filed as counsel in the Eastern District of New York under 

the TCPA against AT&T Corp. (“AT&T”).  The article discussed Judge Frederic Block’s 

decision regarding the adequacy of the class representative, plaintiff Dr. Eve Wexler 

(“Dr. Wexler”), Wexler’s wife.  See Wexler v. AT&T Corp., 323 F.R.D. 128, 129 (E.D.N.Y. 

2018).  Although Wexler was originally the only attorney on the case, he was joined one 

month after the lawsuit was filed by co-counsel James Giardina (“Giardina”).  Id.  AT&T 

moved to strike the class allegations, taking the position that “unless and until 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 2 of 22 PageID #: 265



 3 

Shimshon Wexler both withdraws as counsel and renounces any interest in any future 

award of attorney’s fees in this case, Dr. Wexler is an inadequate class representative as 

a matter of law, and the case cannot proceed as a class action.”  AT&T, 323 F.R.D. at 

129–30 (quotations omitted).  In response to AT&T’s motion, Giardina informed the 

court that Wexler would withdraw as counsel for Dr. Wexler and a new firm would join 

the case.  Id. at 130.  However, Giardina stated that while “Wexler will not be entitled to 

any share of attorney fees recovered in the case,” he might “petition the Court for 

quantum meruit only for the work done prior to his withdrawal.”  Id. (quotations 

omitted). 

Judge Block issued an opinion granting AT&T’s motion to strike on February 7, 

2018.  Id. at 129.  He found that Dr. Wexler was an inadequate class representative 

because of her marriage to class counsel Wexler.  While “[t]here is no per se rule against 

relatives of class counsel serving as class representatives . . . [,] courts have long found 

that a familial (or other) relationship creates a conflict if it gives the class representative 

an interest in the fees class counsel might recover.”  Id. at 130.  Judge Block reasoned 

that a class representative has a responsibility to “monitor class counsel,” and “an 

interest in class counsel’s fee will dull [the class representative’s] vigilance, especially if 

the fees are likely to dwarf the class representative’s own recovery.”  Id. 

Although Dr. Wexler acknowledged that “she would have had an interest in a 

potential fee award to her husband, had he been appointed class counsel,” she 

nonetheless argued that her husband’s withdrawal permitted her to remain class 

representative.  Id. at 131.  Judge Block disagreed.  He concluded that: 

Notwithstanding his withdrawal, Mr. Wexler intends to seek fees for his 
work based on quantum meruit.  Since he is no longer in a position to 
negotiate with the defendant, any fee award would come out of the class’s 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 3 of 22 PageID #: 266



 4 

recovery.  As class representative, Dr. Wexler should act to maximize that 
recovery and, by extension, minimize reductions to it.  But her interest in 
the fee award supplies the opposite incentive. 
 

AT&T, 323 F.R.D. at 131.  Judge Block also rejected Dr. Wexler’s argument that 

Giardina, as class counsel, and the Court—in its role approving settlements and fee 

awards—would provide sufficient safeguards against any impropriety: “[i]f the interests 

of Dr. Wexler and the class were to diverge over Mr. Wexler’s fee request, then so would 

counsel’s loyalties.  And while the Court has a role in approving both settlements and fee 

awards, the Second Circuit has held that court approval does not supplant the need for a 

conflict-free class representative.”  Id. (citation omitted).  “Because Dr. Wexler has an 

interest in a possible fee award to her husband,” Judge Block granted AT&T’s motion to 

strike the class allegations.  Id. 

III. Alleged Harm Caused By Dorsey’s Blog 

Dorsey runs a consumer financial services blog that covers “cutting-edge legal 

issues impacting the consumer financial services industry.”  (Am. Compl. ¶¶ 10–11).  The 

blog claims that “Dorsey’s attorneys have handled dozens of nationwide TCPA class 

actions.  They know the tricks used by class action lawyers and how best to thwart them 

at the outset.”  (Id. at ¶ 14 (quotations omitted) (emphasis removed)). 

On February 12, 2018, five days after Judge Block’s opinion was issued, Dorsey’s 

blog published a “Legal Update” article written by Betpera.  (Id. ¶ 20).  The headline of 

the post was “TCPA Class Certification Denial Exposes Major Spousal Scheme,” and 

stated in its entirety: 

There are plenty of things I’d like to do with my wife one day.  Take a trip to 
Greece.  Finally convince her to go camping with me (never going to 
happen).  But filing a class action with her as class representative is 
definitely not one of them. 
 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 4 of 22 PageID #: 267



 5 

That’s exactly what one husband-and-wife duo tried to pull in the Eastern 
District of New York.  Senior Judge Frederic Block made quick work of the 
scheme. 
 
In Wexler v. AT&T Corp., No. 15-CV-0686 (FB) (PK), 2018 U.S. Dist. LEXIS 
20157 (E.D.N.Y. Feb. 5, 2018), the Court granted AT&T’s motion to strike 
class allegations based on the inadequacy of the class representative.  The 
class representative was Dr. Eve Wexler, who was the wife of class counsel 
Shimshon Wexler.  After AT&T alerted the Court to their relationship, Mr. 
Wexler quickly withdrew and was replaced by class counsel who had no 
relation to Plaintiff.  However, Mr. Wexler made it clear that he still 
intended to pursue an award of fees for his work on the case prior to 
withdrawal. 
 
Plaintiff argued that Mr. Wexler’s withdrawal “mooted” the issue.  Not so, 
said Judge Block.  There’s no disputing Plaintiff would have an interest in a 
potential fee award to her husband, had he been appointed class counsel.  
“Courts have long found that a familial (or any other) relationship creates a 
conflict if it gives the class representative an interest in the fees class counsel 
might recover.”  And that conflict didn’t just vanish after Mr. Wexler 
withdrew, especially because he was still planning to seek an award of fees 
for his work prior to withdrawal. 
 
The Court astutely observed that “[a]s class representative, Dr. Wexler 
should act to maximize [class] recovery and, by extension, minimize 
reductions to it.  But her interest in the fee award supplies the opposite 
incentive.”  The Court emphasized that because the “very nature of a class 
creates conflicts of interest between the class, class counsel and the class 
representative,” the requirements of Rule 23 must be “scrupulously 
enforced.” 
 
And enforced they were.  The Court held that because Plaintiff had an 
interest in a possible fee award to her husband, “she cannot adequately 
represent the interests of absent class members,” and granted AT&T’s 
motion to strike.  Maybe the Wexlers should try salsa dancing instead. 
 

(Am. Compl. ¶¶ 20, 24; “Dorsey Legal Update,” attached as Ex. I to Am. Compl., Dkt. 

No. 13).  Wexler alleges that the article was written to advertise Dorsey’s ability to 

“expose” the “tricks and schemes of plaintiff’s lawyers” and that it would do the same for 

a prospective client facing a TCPA lawsuit.  (Am. Compl. ¶¶ 34–35). 

The Amended Complaint takes issue with a number of elements of Dorsey’s 

article.  Wexler contends that Dorsey defamed him by using the words “major scheme” 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 5 of 22 PageID #: 268



 6 

in the headline and “scheme” in the article itself.  (Am. Compl. ¶¶ 38, 59).  He asserts 

that the words “major scheme” mean an “important, serious or significant[,]” “clever 

and often dishonest plan to do or get something.”  (Id. ¶¶ 22–23).  The use of the word 

“scheme” and the allegation that a lawyer engaged in a “major spousal scheme,” Wexler 

argues, impugned his professional veracity, honesty, and fitness as an attorney; 

subjected him to ridicule, contempt, and shame; and caused others to refrain from 

hiring or associating with him.  (Id. ¶¶ 53, 57, 58).  Wexler emphatically denies that he 

or his wife engaged in any “spousal scheme” or “major spousal scheme” and that at no 

time did he “attempt to conceal the fact that Dr. Eve Wexler was his wife . . . .”  (Id. 

¶¶ 25, 29). 

Wexler also contends that other elements of the article are false.  First, he 

believes the article suggests Wexler intended to seek fees despite his withdrawal as 

counsel.  (Id. ¶ 32).  Wexler claims he “never made clear that he was going to seek” 

attorney’s fees and that he in fact “renounced his rights to any fees” for the time period 

after Judge Block’s decision.  (Id. ¶ 33).  Second, he believes the article erroneously 

suggests that prior to his withdrawal, Wexler was the sole attorney representing 

plaintiffs.  (Id. ¶ 31). 

In addition to the blog post, Dorsey also published the article on JD Supra, “a 

website that law firms . . . use to advertise their services and show themselves to be 

thought leaders on certain topics.”  (Id. ¶ 39). 

A separate but related article was subsequently posted on another website, 

AccountsRecovery.net, which also discusses TCPA litigation.  (Id. ¶ 37; “Husband 

Lawyer Tried Using His Spouse as Class Representative in TCPA Case,” attached as Ex. 

G to Am. Compl., Dkt. No. 13).  The AccountsRecovery article linked to the blog post, 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 6 of 22 PageID #: 269



 7 

summarized the Dorsey article, and offered, “Having read [the Dorsey article], my only 

question is, for how long did they think they could get away with it?”  (Am. Compl. ¶ 37 

(emphasis omitted)).  Wexler alleges that the AccountsRecovery article interpreted the 

“Dorsey article to mean that Shimshon Wexler and Eve Wexler engaged in a major 

scheme.”  (Id. ¶ 38). 

The Amended Complaint contains two causes of action.  The first is for violation 

of Section 43(a) of the Lanham Act.  (Id. ¶¶ 46–49).  Wexler argues that the allegedly 

defamatory article constitutes false advertising and “is likely to influence consumers not 

to hire . . . Wexler as their lawyer.”  (Id. ¶¶ 47, 49).  The second cause of action is for 

defamation under New York law.  (Id. ¶¶ 50–61).  Wexler requests compensatory and 

punitive damages, pre- and post-judgment interest, and costs.  (Am. Compl. at 8 (Prayer 

for Relief)).  He claims that he has suffered damages in an amount exceeding $75,000.  

(Am. Compl. ¶ 45). 

Both before and after the commencement of this lawsuit, Wexler asked Dorsey to 

retract the article, which it refused.  (Id. ¶ 36).  In October 2018, however, Dorsey 

removed the article from its blog and from JD Supra.  (Mem. of Law in Supp. dated Mar. 

14, 2019 (“Defs.’ Mem.”), attached as Ex. 1 to Defs.’ Mot., Dkt. No. 33 at 2 n.1). 

DISCUSSION 

I. Legal Standard for Motion to Dismiss under Rule 12(b)(6) 

“The purpose of a motion to dismiss for failure to state a claim under Rule 

12(b)(6) is to test the legal sufficiency of Plaintiff[’s] claims for relief.”  Amadei v. 

Nielsen, 348 F. Supp. 3d 145, 155 (E.D.N.Y. 2018) (citing Patane v. Clark, 508 F.3d 106, 

112 (2d Cir. 2007)).  For a 12(b)(6) motion, the Court must “construe the complaint 

liberally, accepting all factual allegations in the complaint as true, and drawing all 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 7 of 22 PageID #: 270



 8 

reasonable inferences in the plaintiff’s favor.”  Palin v. N.Y. Times Co., No. 17-CV-3801, 

__ F.3d __, 2019 WL 5152444, at *2 (2d Cir. Oct. 15, 2019) (quotations and alteration 

omitted); Amadei, 348 F. Supp. 3d at 155 (“[W]hen reviewing a complaint on a motion 

to dismiss for failure to state a claim, the court must accept as true all allegations of fact 

in the complaint and draw all reasonable inferences in favor of Plaintiffs.”). 

Once the facts are construed in the light most favorable to the plaintiff, to avoid 

dismissal, there must be sufficient facts that allege a plausible claim.  Ashcroft v. Iqbal, 

556 U.S. 662, 678 (2009) (“To survive a motion to dismiss [pursuant to Rule 12(b)(6)], a 

complaint must contain sufficient factual matter, accepted as true, to state a claim to 

relief that is plausible on its face.” (quotations omitted)).  “[A] district court must limit 

itself to facts stated in the complaint or in documents attached to the complaint as 

exhibits or incorporated in the complaint by reference.  Of course, it may also consider 

matters of which judicial notice may be taken under Fed.R.Evid. 201.”  Kramer v. Time 

Warner Inc., 937 F.2d 767, 773 (2d Cir. 1991). 

“Threadbare recitals of the elements of a cause of action, supported by mere 

conclusory statements, do not suffice.”  Iqbal, 556 U.S. at 678.  A complaint must 

contain more than “naked assertion[s] devoid of further factual enhancement.”  Id. 

(quotations omitted).  In other words, a plausible claim contains “factual content that 

allows the court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for the 

misconduct alleged.”  Id.; Fed. R. Civ. P. 8(a)(2).  “Factual allegations must be enough to 

raise a right to relief above the speculative level . . . on the assumption that all the 

allegations in the complaint are true (even if doubtful in fact).”  Bell Atl. Corp. v. 

Twombly, 550 U.S. 554, 555 (2007).  The determination whether a plaintiff has alleged 

a plausible claim is “a context-specific task that requires the reviewing court to draw on 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 8 of 22 PageID #: 271



 9 

its judicial experience and common sense.”  Iqbal, 556 U.S. at 679; see also Escamilla v. 

Young Shing Trading Co., No. 17-CV-652, 2018 WL 1521858, at *2 (E.D.N.Y. Jan. 8, 

2018), report and recommendation adopted, 2018 WL 1033249 (Feb. 23, 2018). 

II. Wexler’s Defamation Claim 

“Defamation is the injury to one’s reputation either by written expression, which 

is libel, or by oral expression, which is slander.”  Biro v. Condé Nast, 883 F.Supp.2d 441, 

456 (S.D.N.Y. 2012).  Under New York law, to recover on a libel claim, a plaintiff must 

establish the following elements: “(1) a written defamatory statement of and concerning 

the plaintiff, (2) publication to a third party, (3) fault, (4) falsity of the defamatory 

statement, and (5) special damages or per se actionability.”  Palin, __ F.3d __, 2019 WL 

5152444, at *2 (citing Celle v. Filipino Reporter Enters. Inc., 209 F.3d 163, 176 (2d Cir. 

2000)).  The first element “should ordinarily be resolved at the pleading stage.”  Church 

of Scientology Int’l v. Behar, 238 F.3d 168, 173 (2d Cir. 2001); see also Croton Watch 

Co. v. Nat’l Jeweler Magazine, Inc., No. 06-CV-662, 2006 WL 2254818, at *5 (S.D.N.Y. 

Aug. 7, 2006) (“The determination of whether the words at issue are defamatory 

presents a legal question to be resolved, in the first instance, by the court.”).  The parties 

focus on—as does the Court—the first of these elements: whether there was a written 

defamatory statement of and concerning Wexler. 

To evaluate that element on a motion to dismiss, “the court must decide whether 

the alleged statements are reasonably susceptible to defamatory meaning.”  Wexler v. 

Allegion (UK) Ltd., 374 F. Supp. 3d 302, 310 (S.D.N.Y. 2019) (quotations omitted).  “[A] 

defamatory statement [is] one that exposes an individual to public hatred, shame, 

obloquy, contumely, odium, contempt, ridicule, aversion, ostracism, degradation, or 

disgrace, or induces an evil opinion of one in the minds of right-thinking persons, and 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 9 of 22 PageID #: 272



 10 

deprives one of confidence and friendly intercourse in society.”  Karedes v. Ackerley 

Grp., Inc., 423 F.3d 107, 113 (2d Cir. 2005) (quotations and alterations omitted).  “A 

statement is reasonably susceptible of a defamatory meaning when it tends to expose a 

person” to those things, e.g., “hatred, contempt or aversion, or to induce an evil or 

unsavory opinion of him in the minds of a substantial number in the community.”  

Restis v. Am. Coal. Against Nuclear Iran, Inc., 53 F. Supp. 3d 705, 718 (S.D.N.Y. 2014) 

(quotations and alterations omitted). 

The Court will only analyze whether the headline of the article is a defamatory 

statement about Wexler.  Wexler’s Amended Complaint refers to both the headline and 

the statements in the body of the article.  (Am. Compl. ¶¶ 20, 24, 53).  And Defendants’ 

motion to dismiss addresses the headline and the article as a whole.  (Defs.’ Mem. at 9 

(“The Context of the Article Indicates Statements Are Opinion”), 14 (“The Statements 

Are Absolutely Privileged . . .”)).  Yet, in his brief in opposition, Wexler only argues that 

the headline is defamatory and responds to Defendants’ arguments only by referencing 

the headline as defamatory.  (See Mem. in Opp’n dated Mar. 28, 2019 (“Pl.’s Mem.”), 

Dkt. No. 34 at 2 (“This lawsuit spotlights the article’s defamatory headline . . . .  Dorsey 

should not be allowed to claim that the headline of its article was not false . . . .  Dorsey 

argues that its headline was not defamatory . . . .”) (emphasis added), 3 (“Dorsey’s 

headline did not fairly index the content of its article and did not fairly summarize The 

AT&T Opinion.  The headline used no words that indicated it was the author’s 

opinion.”), 5 (“The Headline to Dorsey’[s] Article is not an Opinion”), 7 (“The title . . . is 

false.”), 12 (“The headline at issue here conveys facts capable of verification, not 

opinions.”), 15 (“Section 74 does not apply to Dorsey’s defamatory headline . . . .”), 16 

(“The Article’s Headline is Not a ‘Report’ Protected by Section 74”)).  Given this 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 10 of 22 PageID #: 273



 11 

deliberate omission, the Court concludes that Wexler’s defamation claim is based solely 

on the headline, namely “Legal Update: TCPA Class Certification Denial Exposes Major 

Spousal Scheme.”  The Court considers Wexler’s other allegations—that the text of the 

article constitutes defamation—to have been abandoned.  See, e.g., McLeod v. Verizon 

N.Y., Inc., 995 F. Supp. 2d 134, 143 (E.D.N.Y. 2014) (“[A] plaintiff’s failure to respond to 

contentions raised in a motion to dismiss claims constitute an abandonment of those 

claims.” (quotations omitted)); Chamberlain v. City of White Plains, 986 F. Supp. 2d 

363, 392 (S.D.N.Y. 2013) (“A court may, and generally will, deem a claim abandoned 

when a plaintiff fails to respond to a defendant’s arguments that the claim should be 

dismissed.” (quotations omitted)). 

The words in the headline that Wexler objects to—“Major Spousal Scheme”—are 

not reasonably susceptible to convey a defamatory meaning.  The Court, therefore, 

concludes that as a matter of law the defamation claim must be dismissed. 

To start, the headline cannot be read to be a statement “of and concerning” 

Wexler.  At the pleading stage, a plaintiff must “plead sufficient facts to make it 

plausible—not probable or even reasonably likely—that a reader familiar with . . . 

Plaintiff would identify him as the subject of the statements at issue.”  Elias v. Rolling 

Stone LLC, 872 F.3d 97, 105 (2d Cir. 2017).  Here, the headline makes no mention of a 

lawyer, or Wexler himself, and one cannot read the headline as saying anything about 

Wexler at all.  It is an unnamed “spouse” involved in the “scheme,” not an attorney, let 

alone Wexler.  Indeed, several courts have held that under New York law, a headline 

that makes no mention of the plaintiff is not actionable defamation.  E.g., Triano v. 

Gannett Satellite Info. Network, Inc., No. 09-CV-2533, 2010 WL 3932334, at *4 

(S.D.N.Y. Sept. 29, 2010) (“[A] headline that does not directly name the plaintiff is not 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 11 of 22 PageID #: 274



 12 

independently actionable.” (quotations omitted)) (collecting cases); Trudeau v. 

Plattsburgh Publ’g Co., 11 A.D.2d 852, 852 (3d Dep’t 1960) (affirming dismissal where 

article named plaintiff but “[t]here [wa]s nothing in the headline naming or identifying 

any person” and “[r]eading the headline alone no one [wa]s defamed”); White v. 

Berkshire-Hathaway, Inc., 10 Misc. 3d 254, 255–56 (Sup. Ct. 2005) (dismissing 

complaint where “Plaintiff now limits his claim solely to the headline of the news article, 

‘Unscrupulous operation gouges nursing home,’” and finding it “significant that plaintiff 

was not named in the headline at issue”).  This alone requires dismissal of the 

defamation claim.  See, e.g., Gilman v. Spitzer, 902 F. Supp. 2d 389, 397 (S.D.N.Y. 

2012) (“Because the challenged statements cannot reasonably be construed as ‘of and 

concerning’ the plaintiff as a matter of law, Defendants are entitled to judgment 

dismissing Plaintiff’s defamation claim.”), aff’d, 538 F. App’x 45 (2d Cir. 2013). 

Wexler nonetheless argues that the headline is defamatory because the article 

that follows is about him and his case.  Even assuming someone would reasonably 

attribute the headline to be a statement about Wexler, the headline is still not 

defamatory.  The headline would only be defamatory if it was a statement of fact, and 

not an opinion.  “Since falsity is a sine qua non of a libel claim and since only assertions 

of fact are capable of being proven false, a libel action cannot be maintained unless it is 

premised on published assertions of fact.”  Brian v. Richardson, 87 N.Y.2d 46, 51 

(1995).  In determining whether a statement is a factual assertion—as opposed to a 

nonactionable opinion—a court examines three factors: “(1) whether the specific 

language in issue has a precise meaning which is readily understood; (2) whether the 

statements are capable of being proven true or false; and (3) whether either the full 

context of the communication in which the statement appears or the broader social 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 12 of 22 PageID #: 275



 13 

context and surrounding circumstances are such as to signal readers or listeners that 

what is being read or heard is likely to be opinion, not fact.”  Id. (quotations and 

alterations omitted).  “Application of these three factors is not rigid and mechanical, and 

no single factor is dispositive.”  Jewell v. NYP Holdings, Inc., 23 F. Supp. 2d 348, 376 

(S.D.N.Y. 1998). 

Based on the application of these factors, the Court finds that the headline is 

opinion.  Wexler argues otherwise, claiming that by using the words “major spousal 

scheme,” the headline falsely alleges that he engaged in a “dishonest plan.”  (Am. Compl. 

¶¶ 23, 53).  To be sure, in some situations, “scheme” implies a plan tinged with 

impropriety.  But the use of the word “scheme” alone does not make a statement 

defamatory.  The word “scheme” can often just mean a plan—and not carry the 

implication of deception.  See Scheme, Black’s Law Dictionary (11th ed. 2019) (“A 

systemic plan; a connected or orderly arrangement, esp. of related concepts <legislative 

scheme>”); see also, e.g., Grimo v. Blue Cross & Blue Shield of Vt., 899 F. Supp. 196, 

201 (D. Vt. 1995) (“If a benefits scheme satisfies the definition of an employee welfare 

benefit plan, then ERISA governs the matter and jurisdiction must remain in the federal 

court.”).  In fact, to understand the meaning of the word “scheme”—and whether it 

implies deception—requires understanding the words that precede or follow.  For 

instance, the terms “scheme to defraud,” “tax fraud scheme,” and “pyramid scheme” 

connote deception and illegality; a “scheme to regulate” or “statutory scheme” do not. 

It is not self-evident that the word “scheme” in the headline “Legal Update: TCPA 

Class Certification Denial Exposes Major Spousal Scheme” implies deception or 

impropriety.  While saying that a scheme has been “expose[d]” implies 

underhandedness, it need not.  The headline is just as plausibly read to mean that a plan 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 13 of 22 PageID #: 276



 14 

was brought to light—and not the more sinister conclusion that it was also a dishonest 

plan.  The word “scheme” is like the word “scam,” which the First Circuit found equally 

incapable of being the basis of a defamation claim:  

[W]e observe that the word “scam” does not have a precise meaning. As the 
district judge said in his bench ruling, “it means different things to different 
people . . . and there is not a single usage in common phraseology.”  While 
some connotations of the word may encompass criminal behavior, others 
do not.  The lack of precision makes the assertion “X is a scam” incapable of 
being proven true or false.  

 
McCabe v. Rattiner, 814 F.2d 839, 842 (1st Cir. 1987). 

In addition, the use of “major,” an adjective, is an attempt to ascribe a measure of 

significance to the scheme.  What is major to one is minor to another; it is a term that 

adds relativity, and therefore uncertainty, to the meaning of the headline.  See 

Underwood v. Dig. Equip. Corp., 576 F. Supp. 213, 217 (D. Mass. 1983) (holding that 

statement that plaintiff’s departure was a “minor loss” for his employer was “inherently 

subjective” and nonactionable).  People can disagree; however, the point is that the 

phrase “major spousal scheme” is not capable of precise and specific meaning.  This is 

an indication that the headline is a statement of opinion.   

Taken together, the words “major spousal scheme” are a kind of rhetorical 

flourish—indicative of opinion—not fact.  “Often, statements of ‘rhetorical hyperbole’ or 

‘imaginative expression’ are held not actionable, because they ‘cannot reasonably be 

interpreted as stating actual facts’ that could be proved false.”  Biro, 883 F. Supp. 2d at 

460 (quoting Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 20 (1990) (noting that loose, 

figurative, or hyperbolic language or context can negate the impression that author is 

implying criminal conduct)); see also, e.g., Greenbelt Coop. Publ’g Ass’n v. Bresler, 398 

U.S. 6, 14 (1970) (holding that the use of the word “blackmail” in an article describing 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 14 of 22 PageID #: 277



 15 

real estate negotiations with city council was not actionable libel; “even the most 

careless reader must have perceived that the word was no more than rhetorical 

hyperbole.”).  Rather than serving as a one-line factual recap of Judge Block’s decision, 

the headline is the author’s opinion about the underlying case that uses loose figurative 

language.  See Gross v. N.Y. Times Co., 82 N.Y.2d 146, 155 (1993) (“[A]ssertions that a 

person is guilty of ‘blackmail,’ ‘fraud,’ ‘bribery’ and ‘corruption’ could, in certain 

contexts, be understood as mere, nonactionable ‘rhetorical hyperbole’ or ‘vigorous 

epithets’.” (citation and alteration omitted)).1 

Moreover, the headline is for a blog piece on a private firm’s website.  These 

increasingly commonplace blogs act like a law firm’s editorial or op-ed page.  “[An] Op 

Ed page is a forum traditionally reserved for the airing of ideas on matters of public 

concern.  Indeed, the common expectation is that the columns and articles published on 

a newspaper’s Op Ed sections will represent the viewpoints of their authors and, as such, 

contain considerable hyperbole, speculation, diversified forms of expression and 

opinion.”  Brian, 87 N.Y.2d at 53 (concluding that op-ed piece alleging plaintiff engaged 

in “scheme” to defraud government was nonactionable opinion).  Using “major spousal 

scheme” in a similar online forum ensconces these words in a context “encouraging a 

freewheeling, anything-goes writing style” characteristic of opinion writing, not factual 

recitation.  Sandals Resorts Int’l Ltd. v. Google, Inc., 86 A.D.3d 32, 43 (1st Dep’t 2011) 

 
1 Wexler attempts to analogize his case to Gross; his arguments are without 

merit.  The complaint in Gross was actionable because there were multiple statements 
about criminal behavior engaged in by the plaintiff.  “[T]here are also actionable charges 
made in the articles—such as the charges that plaintiff engaged in cover-ups, directed 
the creation of ‘misleading’ autopsy reports and was guilty of ‘possibly illegal’ conduct.”  
Gross, 82 N.Y.2d at 154.  Wexler, in contrast, is asking the Court to infer criminality and 
dishonesty from a single phrase in a headline. 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 15 of 22 PageID #: 278



 16 

(quotations omitted); 1 Robert D. Sack, Sack On Defamation § 4:3.1, at 4-47 (5th ed. 

2019) (“[S]ome courts have recognized that Internet-borne communications, in the 

form of blogs, social media postings, reader-posted comments on established news sites, 

and the like, are frequently used as vehicles for often hyperbolic personal opinions.”); 

see also Biro v. Condé Nast, No. 11-CV-4442, 2014 WL 4851901, at *4 (S.D.N.Y. Sept. 

30, 2014) (holding that blog post that characterized plaintiff’s litigation filing as “drivel” 

and that characterized plaintiff as “frightfully shady” was nonactionable opinion based 

on disclosed facts), aff’d in part, 807 F.3d 541, and aff’d, 622 F. App’x 67 (2d Cir. 2015).  

Indeed, the body of the piece in this case begins and ends with the author’s tongue-and-

cheek musings about how he would like to spend time with his wife (camping and going 

to Greece) and what the Wexlers should do (try salsa dancing).  Given this framing, no 

one could reasonably read the article and its headline as anything other than the 

author’s opinion and editorial gloss on a court decision.2 

Having concluded that the phrase “Major Spousal Scheme” is an opinion, the 

Court must determine whether it is a statement of “pure opinion” or “mixed opinion.”  

 
2 The context decisions cited by Wexler in his opposition do not compel a 

different conclusion.  He cites to Stega v. New York Downtown Hospital, 31 N.Y.3d 661 
(2018), a case in which the New York Court of Appeals denied a motion to dismiss a 
defamation case.  In Stega, the term “channeled”—in an FDA inspection report—
suggested that plaintiff “transferred funds in a clandestine manner” or engaged in 
misappropriation.  31 N.Y.3d at 674.  An FDA report recounting witness statements 
made to the FDA about a plaintiff in the context of an investigation is hardly akin to an 
unaffiliated law firm recounting a decision in a blog post that begins and ends with 
editorial, opinion-laden content.  The former conveys factual information; the latter is 
clearly opinion.  Likewise, in Flamm v. American Ass’n of University Women, 201 F.3d 
144 (2d Cir. 2000), another case cited by Wexler, the defamation claim based on a 
statement that an attorney was an “ambulance chaser” could not be dismissed as 
opinion because it appeared in “an otherwise fact-laden directory” providing lawyers’ 
names, contact information, and practice areas.  201 F.3d at 147.  Dorsey’s blog does not 
purport to be a compendium of caselaw squibs devoid of editorialization, something that 
might be analogous to the Flamm directory. 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 16 of 22 PageID #: 279



 17 

“An expression of pure opinion is not actionable. It receives the Federal constitutional 

protection accorded to the expression of ideas, no matter how vituperative or 

unreasonable it may be.”  Steinhilber v. Alphonse, 68 N.Y.2d 283, 289 (1986).  The line 

between a “pure” and “mixed” opinion turns on whether the opinion, on the one hand, is 

“accompanied by a recitation of facts or does not imply the existence of undisclosed 

underlying facts” or instead, on the other hand, “implies a basis in facts which are not 

disclosed to the reader.”  See Gross, 82 N.Y.at 153.  The former is pure, nonactionable 

opinion; the latter is a mixed opinion that may be a basis of a defamation claim.  See 

Protic v. Dengler, 46 F. Supp. 2d 277, 280 (S.D.N.Y.) (opinion is nonactionable where 

“the plaintiff’s pleadings do not clearly allege such extrinsic facts”), aff’d, 205 F.3d 1324 

(2d Cir. 1999).  “The actionable element of a ‘mixed opinion’ is not the false opinion 

itself—it is the implication that the speaker knows certain facts, unknown to his 

audience, which support his opinion and are detrimental to the person about whom he 

is speaking.”  Steinhilber, 68 N.Y.2d at 290.3 

There is nothing in the article that implies that the headline, or the article, is 

based upon facts known only to its author.  The blog is clearly discussing a “class 

certification denial” and almost immediately refers to Judge Block, and then even 

includes the LexisNexis citation for the opinion.  See, e.g., Johnson v. Riverhead Cent. 

Sch. Dist., No. 14-CV-7130, 2018 WL 4344957, at *12 (E.D.N.Y. Sept. 11, 2018) (“This 

statement is ‘pure opinion’ because it constitutes a conclusion (Plaintiff presented a 

threat to school safety) accompanied by the publicly disclosed facts upon which that 

 
3 Wexler seems to suggest that Dorsey should be held responsible for how 

AccountsRecovery.net characterized Dorsey’s article, (Pl.’s Mem. at 7), but there is no 
basis to do so since no connection is alleged between the two entities. 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 17 of 22 PageID #: 280



 18 

conclusion was based (Plaintiff had been found in possession of a firearm without a 

license).”); Kamalian v. Reader’s Digest Ass’n, Inc., 29 A.D.3d 527, 528 (2d Dep’t 2006) 

(holding that the headline “Doctors’ Deadly Mistakes” and accompanying article, which 

included a recitation of plaintiff-doctor’s malpractice history, were not defamatory).  

And while Wexler disputes the accuracy of the summary of the case (Pl.’s Mem. at 3–4), 

this does not imply that the headline or statements in the article are based on 

undisclosed facts and does not, therefore, transform the post into actionable mixed 

opinion.4  See, e.g., Hayashi v. Ozawa, No. 17-CV-2558, 2019 WL 1409389, at *4 

(S.D.N.Y. Mar. 28, 2019) (holding that defendant’s assertion that it was misleading for 

plaintiff to call herself a doctor was nonactionable, pure opinion based on disclosed facts 

despite plaintiff’s contentions that statement was inaccurate); Parks v. Steinbrenner, 

131 A.D.2d 60, 66 (1st Dep’t 1987) (reversing lower court holding that press release with 

baseball club owner’s opinion about umpire “was actionable because the accompanying 

underlying facts were found . . . not to adequately support the opinions proffered,” 

reasoning that pure opinion with disclosed facts is not actionable even if “one may 

dispute the conclusions drawn from the specified facts”). 

 
4 Friedman v. Bloomberg L.P., 884 F.3d 83 (2d Cir. 2017), cited by Wexler, is 

factually inapposite.  In Friedman, the Bloomberg’s news article—about litigation 
brought by plaintiff against his former employer—stated that plaintiff “repeatedly tried 
to extort” his employer and was fired for “gross misconduct.”  884 F.3d at 89.  By 
referencing events outside of the litigation between plaintiff and his employer, 
Bloomberg suggested it was aware of other additional and undisclosed facts that 
supported such claims.  There is nothing in the Dorsey post, on the other hand, that 
references any conduct other than what the underlying TCPA litigation.  To the extent 
Wexler attempts to support his claim by distinguishing between filings in the TCPA 
litigation or, in the alternative, labeling Judge Block’s opinion and other filings as 
containing “false facts,” (see Pl.’s Mem. at 13–14), such arguments are without merit or 
basis in the record. 
 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 18 of 22 PageID #: 281



 19 

The Court concludes that the headline of Dorsey’s article—in light of the failure to 

mention Wexler, the potentially benign alternative interpretation of the word “scheme,” 

and its use as a title on an editorial-like blog of a law firm—is nonactionable pure 

opinion.  Therefore, Wexler’s defamation claim is dismissed.5  The Court also concludes 

any amendment would be futile because (i) this is a pre-discovery motion where Wexler 

has not sought leave to amend, and (ii) the Court has both the alleged defamatory 

statements and extensive arguments from Wexler about the supposed defamatory 

character.  The dismissal is, therefore, with prejudice.  See, e.g., Thai v. Cayre Grp., 

Ltd., 726 F. Supp. 2d 323, 338 (S.D.N.Y. 2010) (denying leave to amend because there 

was “no additional substantive information [plaintiff] could offer to cure the deficient 

pleadings with respect to her . . . defamation claim[].”); Hammer v. Amazon.com, 392 

F. Supp. 2d 423, 433 (E.D.N.Y. 2005) (dismissing defamation claims with prejudice 

“because they are predicated upon statements that cannot be construed as anything but 

opinion[,]” and denying leave to amend because court found “that Plaintiff can prove no 

set of facts in support of his claims.”). 

III. Wexler’s Lanham Act Claim 

Wexler also brings a claim under Section 43(a) of the Lanham Act, 15 U.S.C. 

§ 1125, on the theory that Defendants’ article constitutes false advertising.  (Am. Compl. 

¶ 47).  Section 43(a) provides: 

Any person who, on or in connection with any goods or services, . . . uses in 
commerce any . . . false or misleading description of fact, or false or 
misleading representation of fact, which . . . in commercial advertising or 
promotion, misrepresents the nature, characteristics, qualities, or 
geographic origin of his or her or another person’s goods, services, or 

 
5 In light of the finding that the article’s headline is nonactionable opinion, the 

Court does not reach the other bases for dismissal proffered by Defendants. 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 19 of 22 PageID #: 282



 20 

commercial activities shall be liable in a civil action by any person who 
believes that he or she is or is likely to be damaged by such act. 
 

15 U.S.C. § 1125(a)(1)(B) (emphasis added).  “The Lanham Act therefore ‘makes 

actionable false or misleading descriptions or false or misleading representations of fact 

made about one’s own or another’s goods or services.’”  Burton v. Label, LLC, 344 F. 

Supp. 3d 680, 700 (S.D.N.Y. 2018) (quoting Boule v. Hutton, 328 F.3d 84, 90 (2d Cir. 

2003)).  “Because the Act proscribes conduct that, but for its false or misleading 

character, would be protected by the First Amendment, free speech principles inform 

[the] interpretation of the Act.”  ONY, Inc. v. Cornerstone Therapeutics, Inc., 720 F.3d 

490, 496 (2d Cir. 2013). 

To state a Section 43(a) claim, the allegedly false or misleading statement must 

be made in “commercial advertising or promotion.”  SourceOne Dental, Inc. v. 

Patterson Cos., 328 F. Supp. 3d 53, 61 (E.D.N.Y. 2018); see also Romeo & Juliette Laser 

Hair Removal, Inc. v. Assara I LLC, No. 08-CV-442, 2016 WL 815205, at *6 (S.D.N.Y. 

Feb. 29, 2016) (“[T]he Lanham Act does not prohibit false statements generally . . . .”) 

(quotations omitted)).  To constitute “commercial advertising or promotion,” a 

statement must be: “(1) commercial speech, (2) made for the purpose of influencing 

consumers to buy defendant’s goods or services, and (3) although representations less 

formal than those made as part of a classic advertising campaign may suffice, they must 

be disseminated sufficiently to the relevant purchasing public.”  Gmurzynska v. Hutton, 

355 F.3d 206, 210 (2d Cir. 2004) (quotations omitted). 

Dorsey’s blog post is not “commercial advertising or promotion.”  The article was 

on a website titled “Consumer Financial Services Legal Update,” with a web address 

different than Dorsey’s firm website.  (See Am. Compl. ¶¶ 17–20).  Dorsey’s logo is in the 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 20 of 22 PageID #: 283



 21 

upper right-hand corner of the article webpage, (Ex. I to Am. Compl.), and Dorsey 

represents that “[t]he blog, authored by Dorsey attorneys . . . , discusses cutting-edge 

legal issues impacting the consumer financial services industry[,]” (“Dorsey Launches 

New Consumer Financial Services Blog,” attached as Ex. A to Am. Compl., Dkt. No. 13).  

But the content of the article does not relate to Dorsey and does not mention by name or 

implication any services Dorsey provides.  (See Ex. I to Am. Compl.).  The article reports 

on a case in which Dorsey was not involved, and the underlying opinion itself also did 

not mention Dorsey.  See Wexler v. AT&T Corp., 323 F.R.D. 128, 129–31 (E.D.N.Y. 

2018).  While Dorsey’s motivation in having a blog, and publishing this particular 

article, may be to attract new clients, such motivation does not transform the article—

describing a court’s decision in a case unrelated to Dorsey—into commercial speech.  

That is, “[e]ven if defendants paid to run the piece with a motivation toward indirectly 

influencing customers to buy their goods, such a motivation does not transform the 

piece into commercial speech.”  Edward B. Beharry & Co. v. Bedessee Imps. Inc., No. 

09-CV-77, 2010 WL 1223590, at *8 (E.D.N.Y. Mar. 23, 2010) (citing Bolger v. Youngs 

Drug Prods. Corp., 463 U.S. 60, 66 (1983)) (finding an article did not constitute 

commercial speech when it did not include “any of defendants’ products, prices, or 

business contacts”).  Simply put, this blog post is not “commercial advertising or 

promotion.”  See, e.g., Edward Lewis Tobinick, MD v. Novella, 848 F.3d 935, 951 (11th 

Cir. 2017) (affirming dismissal of Lanham Act claims, concluding that doctor’s blog 

posts critical of another doctor’s practice and medical treatments were noncommercial 

speech because of absence of commercial transactions being proposed or products for 

sale); GOLO, LLC v. HighYa, LLC, 310 F. Supp. 3d 499, 505 (E.D. Pa. 2018) (holding 

that website’s review of plaintiff’s weight loss products were not actionable under 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 21 of 22 PageID #: 284



 22 

Lanham Act, notwithstanding site’s affiliation with sellers of exercise equipment, 

because it “did not propose any form of commercial transaction nor [did] it embody the 

typical characteristics of an advertisement”).  The Lanham Act claim is dismissed with 

prejudice.  See, e.g., Croton Watch, 2006 WL 2254818, at *10 n.10 (denying leave to 

amend complaint following dismissal of Lanham Act false advertising and defamation 

claim, where defendant’s magazine article summarized trademark consent judgment 

entered into against plaintiff). 

IV. Personal Jurisdiction over Betpera 

Because the Court has concluded that the claims asserted should be dismissed 

and the claims asserted against Betpera are identical to those against Dorsey, it need not 

evaluate whether the Court has personal jurisdiction over Betpera.  See, e.g., Alexander 

v. Murdoch, No. 10-CV-5613, 2011 WL 2802899, at *19 (S.D.N.Y. May 27, 2011) 

(“Because I recommend dismissing all of the plaintiff’s claims against the foreign 

defendants, their personal jurisdiction defense is moot, and I will not address it here.”), 

report and recommendation adopted, No. 10-CV-5613, 2011 WL 2802923 (July 14, 

2011), aff’d, 502 F. App’x 107 (2d Cir. 2012). 

CONCLUSION 

For the reasons stated above, the Court grants Defendants’ motion to dismiss and 

dismisses the Amended Complaint with prejudice.  The Clerk of Court is directed to 

close this case. 

SO ORDERED. 
 

/s/ Sanket J. Bulsara October 25, 2019 
       SANKET J. BULSARA 
       United States Magistrate Judge 
 
  Brooklyn, New York 

Case 1:18-cv-03066-SJB   Document 36   Filed 10/25/19   Page 22 of 22 PageID #: 285


